Jump menu

Shell в България

Shell в България

Изберете друга държава

Secondary Navigation | back to top

Main content |  back to top

Началото

Маркъс Самюъл, основател на Shell Transport and Trading Company

Маркъс Самюъл, основател на Shell Transport and Trading Company

Преди около 200 години един лондонски продавач на антики започва да внася морски раковини от Далечния Изток с цел да отговори на търсенето на екзотична декорация.

Така Маркъс Самюъл поставя началото на процъфтяващ бизнес за внос и износ, управляван по-късно от неговите синове - Маркъс Джуниър и Сам.


По това време нефтът се използва основно за осветление и масла, а индустрията е базирана в Баку, тогава в Русия, поради големите залежи на висококачесвен нефт там и стратегическото естествено пристанище.

Революцията в транспортирането на нефт

Появата на двигателя с вътрешно горене през 1886 г. довежда до вълна от търсене на транспортни горива. Използвайки своите знания за превоза на стоки, братята Самюъл ангажират флотилия от товарни кораби, която да пренася големи количества нефт.

С пътуването на своя пръв танкер Мурекс те преобръщат транспортирането на нефт. През 1892 г. Мурекс е първият танкер, преминал Суецкия канал. Компанията на братята е преименувана на Shell Transport and Trading Company през 1897 г., а за нейно лого избират мидена черупка.

Пътят към Royal Dutch Shell

Дейностите на Shell Transport в Далечния Изток, заедно с търсенето на нови източници на нефт, за да се намали зависимостта от Русия, свързват компанията с Royal Dutch Petroleum. Двете компании се съюзяват през 1903 г. с цел да се защитят от превъзходството на Standard Oil и през 1907 г. се сливат напълно, образувайки Групата Royal Dutch Shell. Shell променя логото си на мидената черупка от типа Pecten, което се използва и до днес.


До края на 20-те години на 20ти век, Shell се превръща във водещата петролна компания в света, като произвежда 11% от суровия нефт и притежава 10% от капацитета на танкерите в света. 30-те години на 20-ти век са трудни за Shell. Активите на групата в Мексико са конфискувани, а компанията е принудена да предостави щедри условия на венецуелското правителство, което национализира своите нефтени полета.

Следвоенно разрастване

Морска сондова кула No. 10 на  Shell Oil в Мексиканския залив, 1950 г.

Морска сондова кула No. 10 на Shell Oil в Мексиканския залив, 1950 г.

След края на Втората световна война, с мира настъпва и бум в употребата на леки автомобили и Shell се разраства в Африка и Южна Америка. Транпортирането с кораби става по-голямо и по-мощно. През 1947 г. Shell успешно сондира първия офшорен, значим от търговска гледна точка кладенец в Мексиканския залив. До 1955 г. броят на кладенците на Shell достига 300. През 1958 г. Shell стартира производство на горива в Нигерия.

Нефтената криза

През 1969 г. Кадафи завзема властта в Либия, прекъсва производството на нефт и увеличава цените. Другите производители се заканват да последват примера му. С войната Йом Кипур през 1973 г. кризата стига кулминацията си. Само за няколко седмици страните от ОПЕК вдигат цените на нефта четворно и обявяват бойкот в продължение на два месеца. Това довежда до икономическа катастрофа за Запада.

Разработване на нови находища

Седемдесетте години са важни за развитието на нефтени полета на Shell в Северно море и Южна Америка - това са трудни и скъпи за осъществяване проекти, но са изключително важни, имайки предвид намалелите доставки от Близкия изток. През 1978 г. Shell завършва платформата за сондиране и производство Cognac в Мексиканския залив. Това е най-високата платформа в света, издигаща се на 35 метра.

Експанзия

От средата 90-те години  с увеличаването на грижата и заинтересоваността към околната среда обществото започва да гледа все по-критично на нефтената индустрия. Shell е разкритикувана за плановете си да премахне платформата Brent Spar и среща трудности в Нигерия.

С настъпването на новото хилядолетие, компанията разширява дейността си в Китай и Русия. През 2005 г. разваля старата си корпоративна структура, за да изгради нова единна компания. Shell продължава да бъде една от най-големите компании за нефт и газ в света.

Ние имаме интереси в областта на втечнения природен газ (LNG), и в производството на синтетичен дизел от природен газ (GTL); подпомагаме разработването на устойчиви биогорива и участваме в проекти за вятърна енергия.

Page Tools