Jump menu

Shell в България

Shell в България

Изберете друга държава

Secondary Navigation | back to top

Main content |  back to top

Shell Eco-marathon

С времето Shell Eco-marathon се превърна в един от най-важните форуми в света за устойчива мобилност и интелигентни решения в транспорта – с ежегодни състезания в Европа, Америка и Азия.

Page Tools

Какво е Shell Eco-marathon?

Shell Eco-marathon е най-голямото състезание за енергийна ефективност в света. Студенти в инженерни специалности, както и ученици от колежи и средни технически училища на възраст между 16 и 25 години имат възможност да представят на практика своите идеи за устойчива мобилност.

Целта е да конструират автомобил, с който да изминат възможно по-дълго разстояние с по-малко количество гориво или енергия.

Автомобилите попадат в две категории – за разлика от категория  „Протипи”, в която при конструирането на автомобил екипите са ограничени единствено от своето собствено въображение, автомобилите в категория „Градски тип” трябва да са по-близо до автомобилите за движение по пътищата.

Всички автомобили могат да бъдат задвижвани от:

  • Горивна клетка с водород
  • Електрическа батерия (може да бъде в комбинация със соларен панел)
  • Бензин
  • Дизел
  • Биоетанол (алтернативен бензин)
  • Синтетичен дизел от природен газ (алтернативен дизел)

Победител е отборът, който измине с най-малко количество гориво или енергия определен брой обиколки на пистата. Това количество се екстраполира, за да се прецени какво разстояние би изминал съответният автомобил, ако бе похарчил 1 л гориво или 1 кВтч енергия.

Защо Shell организира Shell Eco-marathon?

Shell се ангажира да предоставя възможност за безопасно, достъпно и най-вече устойчиво придвижване в бъдеще.

Очаква се приръстът на населението по света, както и подобряването на благосъстоянието на хората, да удвоят глобалното търсене на енергия до 2050 г.

Днес по света се движат около 900 млн. автомобили. Според Международната енергийна агенция до 2035 г. техният брой ще надхвърли 1.7 млрд. За да посрещнем растящото търсене на енергия, трябва да променим концепцията си за мобилност към по-икономически ефективна и по-устойчива.

Днес около 17% от общите емисии на CO2 в света се генерират от транспортния сектор.

Shell се стреми да направи конвенционалните горива, които използваме масово днес, по-енергийноефективни. Същевременно инвестираме в научно-изследователска и развойна дейност във връзка с разработване на алтернативни източници на енергия.

Напредъкът в тази област вече е видим – днес 2.5 процента от потребяваните по света горива са биогорива, а през следващите 20 години този процент ще се утрои.

Историята на Shell Eco-marathon

Идеята за това състезание тръгва през 1939 г. от приятелски облог между двама американски учени на Shell за това кой ще измине най-дълго разстояние с 1 литър гориво. Победителят по онова време успял да измине 49.73 мили с 1 галон бензин (4.73 л/ 100 км).

Началото на европейското издание на Shell Eco-marathon е поставено през 1985 г. във Франция, когато 25 отбора от различни страни се срещат на трасето Paul Ricard в Южна Франция. Оттам през 2000 г. състезанието се мести на друга писта във Франция – Paul Armаgnac. В продължение на три години домакин на състезанието е пистата Eurospeed Lausitz в Германия. От 2012 г. Shell Eco-marathon се провежда на специално изградена за целта писта в градски условия – по улиците на гр. Ротердам, Холандия. Това поставя студентите пред предизвикателството да конструират и тестват автомобили в реални условия.

Кои са настоящите рекорди в Shell Eco-marathon?

настоящите рекорди в Shell Eco-marathon

Категория

Тип

Отбор

Университет/ училище

Държава

Постижение

Година

Локация на състезанието

Прототип

Бензин

Microjoule-La Joliverie

LA JOLIVERIE

Франция

3688,2 km/l

2011

Lausitz/ Германия

Прототип

Дизел

IUT

GMP Valenciennes

Франция

1481,1 km/l

2012

Ротердам/ Холандия

Прототип

Алтернативен бензин (биоетанол)

Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire

INSA‐ UPS School

Франция

2846,2 km/l

2013

Ротердам/ Холандия

Прототип

Алтернативен дизел (синтетичен дизел от природен газ - GTL)

MAC Eco Team

ROC ter Aa School

Холандия

416,3 km/l

2012

Ротердам/ Холандия

Прототип

Електрическа батерия/ солар

PASQUET

LYCEE PASQUET School

Франция

1224,1 m/kWh

2013

Ротердам/ Холандия

Прототип

Горивна клетка с водород

POLYTECH NANTES - LA JOLIVERIE

POLYTECH NANTES University

Франция

540,9 m/kWh

2012

Ротердам/ Холандия

Градски тип

Бензин

SKAP Poland Warsaw

Warsaw University of Technology

Poland

334 km/l

2013

Ротердам/ Холандия

Градски тип

Дизел

Schluckspecht Germany

University of Applied Sciences Offenburg

Германия

315,4 km/l

2013

Ротердам/ Холандия

Градски тип

Алтернативен бензин (биоетанол)

DTU Road Runners

Technical University of Denmark

Дания

612,3 km/l

2013

Ротердам/ Холандия

Градски тип

Електрическа батерия/ солар

electricar solution

Lycee des metiers de l energie dans les systemes automa

Франция

376,2 m/kWh

2013

Ротердам/ Холандия

Градски тип

Горивна клетка с водород

Polytech Nantes

Polytech Nantes University

Франция

145,7 m/kWh

2013

Ротердам/ Холандия

България в Shell Eco-marathon

Първият български участник в европейското издание на инициативата е Технически университет – София. През 2008 г. студентите направиха своя първи опит да се състезават рамо до рамо с техни връстници от едни от най-добрите учебни заведения в Европа. През 2009 г. в надпреварата влезе и Технически университет – Варна. Двата отбора работят с всеотдайност всяка година, за да подобряват постоянно своето представяне на пистата.

2013 г. бе знакова за влизането на трети български участник в състезанието за енергийна ефективност – Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм е и първото българско средно училище в Shell Eco-marathon.  2014 г. е дебютна за Русенски университет, където Shell Eco-marathon стана причина прекратил дейността си клуб към университета, който в миналото е функционирал активно и е привличал много студенти, днес да възобнови своята работа.

Tака все повече български студенти в инженерни специалности и ученици от технически училища имат възможност да работят по проекти на автомобили за Shell Eco-marathon и, реализирайки ги, да придобиват практически знания, умения и опит.

Какви са постиженията на българските отбори в Shell Eco-marathon?

постиженията на българските отбори в Shell Eco-marathon
Категория Тип Отбор Университет/ училище Постижение Година Локация на състезанието
Прототип Електрическа батерия/ солар Blue-Chepelare Професионална гимназия по селско, горско стопанство и туризъм - гр. Чепеларе 155.6 км/ кВтч 2013 Ротердам/ Холандия
Прототип LPG Angel´s angels Технически университет - Варна 119 км/ л 2009 Lausitz/ Германия
Прототип LPG Angel´s angels Технически университет - Варна 227 км/ л 2010 Lausitz/ Германия
Прототип Бензин Angel´s angels Технически университет - Варна 96 км/ л 2012 Ротердам/ Холандия
Градски тип Бензин TUS team Технически университет - София 83 км/л  2009 Lausitz/ Германия
Градски тип Бензин TUS team Технически университет - София 109 км/ л 2010 Lausitz/ Германия
Градски тип Горивна клетка с водород TUS team Технически университет - София 62.8 км/ л 2011 Lausitz/ Германия
Градски тип Електрическа батерия/ солар TUS team Технически университет - София 188.5 км/ л 2012 Ротердам/ Холандия
Градски тип Горивна клетка с водород TUS team Технически университет - София 82.9 км/ л 2013 Ротердам/ Холандия

Пътна безопасност

Стремим се помагаме на местните общности там, където оперираме, да бъдат в безопасност на пътя

Дейността на Shell е свързана с интензивен транспорт, в т.ч. сухопътен, по отношение на който съществуват рискове. Затова ние  поставяме приоритет върху пътната безопасност на водачите на превозни средства, които работят директно или индиректно за нас. Същевременно насърчаваме местните общности и хората в тях да подобряват своето поведение при шофиране към по-безопасно.

Шофьорите, работещи за нас или за наши подизпълнители, изминават милиони километри годишно. Затова пътната безопасност е наш приоритет и ние споделяме подхода ни във връзка с нея с всички заинтересовани страни. Основахме собствен Глобален център за пътна безопасност, в който служители на Shell в сътрудничество с експерти в бранша разработват методи на работа, насочени към справяне с проблемите на пътната безопасност.

Акцентираме върху иницитиви за пътна безопасност в страните, в които виждаме, че те са най-необходими.

Едно от най-убедителните средства, които използваме, за да демонстрираме пред хората необходимостта да носят предпазни колани, е симулатор, който ги поставя в ситуация на преобръщане на 360о на автомобила в резултат на лек удар. Така те изпитват върху себе си ролята на предпазния колан.

Приносът на Shell за подобряване на пътната безопасност в България

В България пътната безопасност е област, в която според нас може да бъде постигнат огромен напредък. Shell е на българския пазар от 1991 г. и за този период от време идентифицирахме проблеми на пътната безопасност, по които успешно работим в продължение на години с държавните органи, наши партньори от частния сектор, медиите и самата общественост.

Нашите дейности включват няколко национални кампании, насочени към използване на предпазните колани на предните и задните седалки, както и на обезопасителни системи за деца.

В резултат на активния диалог между Shell България и властите в страната част от методите на работа на Shell за подобряване на пътната безопасност са залегнали в Националната стратегия за пътна безопасност. Този диалог е израз на нашата ангажираност да допринасяме със знание и опит от собствената ни дейност към решаването на значими за обществото проблеми.

Помагаме на наши корпоративни партньори – други компании в България – да започнат да прилагат Програмата за пътна безопасност на Shell спрямо своите служители и подизпълнители. Радва ни фактът, че все повече фирми проявяват интерес и желание да работят по нея.

Провеждаме периодични обучения за безопасно шофиране за служители и подизпълнители на компанията и резултатите от тези обучения се подобряват непрекъснато.