Двата отбора, които представиха България в международното състезание за енергийна ефективност на пътя Shell Eco-marathon на пистата Circuit Paul Armagnac в Ногаро, Франция, се класираха на престижните пето и седмо място в категорията „прототип“, задвижван от електрическа батерия. Учениците в BlueЕV Team от Професионална гимназия по селско и горско стопанство и туризъм „Н. Вапцаров“, град Чепеларе, се класираха на пето място като изминаха 572 км с 1 kWh електричество. Студентите от отбор „Автомобилист“ от Русенския университет „Ангел Кънчев“ записаха рекорд в своята история с пробег от 505 км с 1 kWh енергия – резултат, с който заеха седмото място.

Shell Eco-marathon е една от най-мащабните платформи за ученици и студенти, които се състезават да проектират и създадат енергийно ефективни автомобили. Целта на състезанието е да се измине възможно най-голямо разстояние с минимален разход на енергия. След двугодишна пауза заради коронавирус пандемията, Shell Eco-marathon се завръща на пистата с 8 по-малки състезания. Последното от трите европейски се проведе в Ногаро, Франция и в него се състезаваха автомобили в категорията „прототип“, задвижван с електрическа батерия. На него се съревноваваха 24 отбора от Европа и Африка, а отборът-победител испанският Eco-Dimoni Team измина 935 км с 1 kWh електричество.

„Тази категория е много актуална в днешно време и една от най-оспорваните на Shell Eco-marathon. Светът върви по пътя на енергийна трансформация и масово автомобилите преминават от вътрешно горене към електрически мотори. Радваме се, че имаме възможността да допринасяме за това чрез нашите идеи. Състезанието е безценен опит за нашите ученици“, коментира инж. Тодор Лазаров, ръководител на BlueЕV Team – единственият български ученически отбор в състезанието.

Автомобилите и на двата отбора са създадени изцяло от тях с ресурсите на учебните заведения. Отборите използват двете години, в които нямаше състезания на живо, за да оптимизират и усъвършенстват автомобилите си, с цел по-голяма енергийна ефективност и безопасност. Те залагат на иновативен софтуер и телеметрия, благодарение на които могат в реално време да коригират карането на пилота, за да оптимизират допълнително разхода на енергия. Отбор „Автомобилист“ дори патентова своята бордова система за управление на автомобила през 2019 г.

„Отборът използва съвременен софтуер, който се прилага и при дизайн на самолети, за да създадем нашия прототип в цифров вид, а това ни дава възможност да изработим голяма част от елементите на 3D принтер. Това повишава функционалната ефективност, намалява материалоемкостта и е в унисон със съвременните екологични тенденции, свързани с възможността за рециклиране“, коментира доц. Симеон Илиев, ръководител на отбор "Автомобилист‘‘ от Русенския университет „Ангел Кънчев“.

„Поздравявам двата отбора за отличното класиране във Франция! Изказвам своите адмирации към преподавателите и младите хора, които показват пред света възможностите на България“, коментира Камелия Славейкова, Председател на борда на директорите на Shell България.