За Shell Eco-marathon

Shell Eco-marathon е уникално състезание, което предизвиква студенти и ученици от целия свят да проектират, конструират и да се състезават с най-енергийно ефективните автомобили. Трите локации в Европа, Америка и Азия отвеждат студентите на пистата, за да разберат кой ще измине най-голямо разстояние с най-малко количество гориво или енергия.

История

Идеята за състезанието се заражда още през 1939 г., когато двама служители на Shell в САЩ правят приятелски облог кой ще измине най-дълго разстояние с най-малко количество гориво. От тогава състезанието се е разпространило на още два континента, включва разнообразни източници на енергия и вдъхновява вълнуващия дебат за бъдещето на енергията и мобилността.

Научете повече за Shell Eco-marathon тук (отваря се в нов прозорец).

Повече от 30 години иновации

Състезанието, което през 1985 г. започна с 25 автомобила на стартовата решетка във Франция, конструирани от дървен материал, днес е вече надпревара с над 4000 студенти от над 30 страни на Стария континент.

Инициативата се разрасна в невиждани мащаби през последните три десетилетия. Това, което остава непроменено през годините, е споделената страст към технологиите, ефективното разходване на ресурсите, работата в екип, постоянството, решимостта, изобретателността и креативността.

От своето създаване насам състезанието поощрява студенти и ученици на възраст между 16 и 25 години да развиват допълнително своите интереси в сферата на науката, технологиите, инженерството и математиката. Целта е по този начин да се демонстрира потенциала за реализиране на високи нива на енергийна ефективност на пътя чрез влагане на нови технологии и иновации.

Как протича състезанието?

Днес, Shell Eco-marathon поставя сериозно предизвикателство пред младите инженери да изпитат границите на енергийната ефективност на пътя. То има за цел да ги вдъхнови да станат учени и инженери на бъдещето. Същевременно изисква от тях креативност, умение за разрешаване на трудни ситуации и работа в екип.

Студентите участват в две категории:

  • Прототипи: футуристични автомобили, проектирани да намалят съпротивлението за максимална ефективност

  • Градски тип: сходни с конвенционалните автомобили

Автомобилите се задвижват с един от следните видове източници на енергия:

  • Двигатели с вътрешно горене: бензин, дизел, етанол, синтетичен дизел от природен газ (GTL) и компресиран природен газ (CNG)

  • Електрическа мобилност: водород и електрическа батерия (с възможност за добавяне на соларен панел)

Всички екипи минават стриктна техническа инспекция на място, с оглед осигуряване на безопасността и честната конкуренция. Техническият екип извършва изключително детайлна оценка, в т.ч. измеренията на автомобилите, тяхната безопасност и двигатели.

На градското трасе в Ротердам отборите трябва да изминат 10 обиколки за 39 мин със средна скорост най-малко 25 км/ч за валиден опит. Това възлиза на 16,117 км. Техническият екип измерва консумацията на гориво/ енергия за всеки опит и го приравнява към 1 кВтч или 1 л гориво. За да пестят гориво, отборите използват двигателите единствено за ускоряване, след което ги изключват напълно.

Локацията: Лондон

От 1985 г. насам Shell Eco-marathon извървя дълъг път. До 2012 г. състезанието се провеждаше на професионални писти във Франция и Германия.

Със стъпването си на градската писта в Ротердам, участниците в Shell Eco-marathon бяха изправени пред предизвикателството да управляват своите автомобили в напълно реалната среда на един устойчив град, какъвто е Ротердам, пред публика от над 50 000 души. През 2016 г. домакин на състезанието за първи път в неговата история ще бъде Лондон. Расте ли предизвикателството – предстои да разберем!

Защо Shell организира Shell Eco-marathon?

Очаква се търсенето на енергия в глобален план да се удвои до 2050 г., в резултат на нарастването на населението и неговото увеличаващо се богатство. Три четвърти от населението на планетата ще живее в градовете. Същевременно заплахата от климатичните промени ще остане налице. Ще се наложи да започнем да придвижваме растящия брой хора и стоки по възможно най-ефективния и чист начин.

Shell Eco-marathon демонстрира как работата в екип със студенти и широк кръг от заинтересовани лица вдъхновява диалога по тази тема и движи напред свързаните с нея иновации. Участниците в състезанието използват комбинация от креативност и авангардни технологии, за да постигнат екстремни нива на енергийна ефективност на пътя.

Запознайте се с българските отбори

От 2008 г. насам България участва със свои отбори в европейското издание на Shell Eco-marathon. Родните отбори достойно представят страната ни в състезанието за интелигентна мобилност и енергийна ефективност на пътя. Сред основните български участници през годините са студентите от Технически университет – София и Технически университет – Варна.

През 2013 г. в надпреварата се включва трети български отбор – този на учениците от Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н.Й. Вапцаров“ от град Чепеларе, а през 2014 г. – отборът на Русенски университет „Ангел Кънчев”. 2015 г. бе знаменателна както за Shell Eco-marathon, предвид неговата 30-та годишнина, така и за българското участие в състезанието. За първи път 4 български отбора участваха и успешно записаха резултати в крайното класиране.

Технически университет – София

Технически университет – София е първият и най-успешен български участник в Shell Eco-marathon Европа. От 2008 г. насам отборът се състезава в категория „градски тип“, защото според студентите тази категория има огромен потенциал за иновации.

При разработването на своите автомобили за състезанието отборът залага на капкообразна форма на купето като максимално аеродинамична.

В началото студентите на ТУ-София разработват хибридни двигатели,

след това се спират на електродвигатели, като в различните издания на състезанието използват електрическа батерия (plug-in) или горивна клетка с водород.

Сред постиженията на отбора са 4-то място в Shell Eco-marathon Европа през 2011 г. с автомобил с горивна клетка с водород (63 км с 1 кВтч),

2-ро място през 2012 г. с електромобил с plug-in батерия (188.5 км с 1 кВтч), 2-ро място през 2013 г. (83 км с 1 кВтч) и 2015 г. (215 км/ м3) с автомобил с водородна горивна клетка.

Технически университет – Варна

Студенти на Технически университет –Варна участват в Shell Eco-marathon Европа от 2009 г.

Още през 2010 г. те постигат забележителното трето място в категория „прототипи“, задвижвани от пропан-бутан.

През 2014 г. отборът за първи път участва в състезанието с автомобил в категория „градски тип“, приемайки по този начин по-голямо предизвикателство в хода на своята подготовка. През 2015 г.

студентите заеха 6-то място в категория „градски тип“ автомобили, задвижвани с бензин, като изминаха 105 км с 1 л гориво.

Отборът има успех в изграждането на автомобили на пропан-бутан и метан и ще цели успешно участие в категорията автомобили, задвижвани от метан през идните издания на Shell Eco-marathon Европа.

Русенски университет „Ангел Кънчев“

2014 г. бе дебютна за отбора на Русенски университет „Ангел Кънчев“. Те избраха автомобил в категория „прототипи“, задвижван с електрическа батерия, и с него успяха да изминат 168.27 км с 1 кВтч, което им отреди 23-то място в крайното класиране.

Отборът бе амбициран през 2015 г. да подобри своето постижение и заложи на ново купе с по-добра аеродинамична форма и редица допълнителни подобрения. Поради технически проблеми, възникнали на пистата в последния момент, студентите от гр.

Русе се класираха на 28-мо място със своите 213 км с 1 кВтч енергия. Амбицията за подобряване на резултата през 2016 г. е не по-малка и отборът вече работи по своя проект.

Професионална гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров”, гр. Чепеларе

Със своя успешен дебют в Shell Eco-marathon Европа 2013 младият гимназиален отбор от Родопите доказа, че пред амбицията на младите и талантливи хора няма бариери. Изминавайки 155,57 км с 1 кВтч енергия, техният прототип, задвижван с електрическа батерия и солар, се класира на 24-то място от общо 36 отбора в тази категория. Успешното им участие продължи и през 2014 г.

През 2015 г. отборът се класира на 31-во място в своята категория, като измина 132 км с 1 кВтч енергия и така подобри с 30% своето най-добро представяне на състезанието. Категорията „прототипи“ с електрическа батерия е една от най-конкурентните категории на състезанието.

Някои забележителни рекорди в Shell Eco-marathon Европа

Кои са настоящите рекорди в Shell Eco-marathon?

Категория Тип Отбор Университет/ училище Държава Постижение Година Локация на състезанието
Прототип Бензин Microjoule-La Joliverie LA JOLIVERIE Франция 3688,2 km/l 2011 Lausitz/ Германия
Прототип Дизел IUT GMP Valenciennes Франция 1481,1 km/l 2012 Ротердам/ Холандия
Прототип Алтернативен бензин (биоетанол) Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire INSA‐ UPS School Франция 2846,2 km/l 2013 Ротердам/ Холандия
Прототип Алтернативен дизел (синтетичен дизел от природен газ - GTL) MAC Eco Team ROC ter Aa School Холандия 416,3 km/l 2012 Ротердам/ Холандия
Прототип Електрическа батерия/ солар PASQUET LYCEE PASQUET School Франция 1224,1 m/kWh 2013 Ротердам/ Холандия
Прототип Горивна клетка с водород POLYTECH NANTES - LA JOLIVERIE POLYTECH NANTES University Франция 540,9 m/kWh 2012 Ротердам/ Холандия
Градски тип Бензин SKAP Poland Warsaw Warsaw University of Technology Poland 334 km/l 2013 Ротердам/ Холандия
Градски тип Дизел Schluckspecht Germany University of Applied Sciences Offenburg Германия 315,4 km/l 2013 Ротердам/ Холандия
Градски тип Алтернативен бензин (биоетанол)
DTU Road Runners
Technical University of Denmark
Дания
612,3 km/l
2013
Ротердам/ Холандия
Градски тип Електрическа батерия/ солар electricar solution Lycee des metiers de l energie dans les systemes automa Франция 376,2 m/kWh 2013 Ротердам/ Холандия
Градски тип Горивна клетка с водород Polytech Nantes Polytech Nantes University Франция 145,7 m/kWh 2013 Ротердам/ Холандия

Още в „Енергия и иновации“

Бъдещето на енергията

Ние използваме нашето ноу-хау, технологии и иновации, за да доставяме повече и по-чиста енергия за нарастващото население на света.

Съвместни иновации

Имате страхотна идея или иновативна технология? Ние търсим креативни хора, компании и организации, с които да си сътрудничим.