Jump menu

Shell в България

Shell в България

Изберете друга държава

Secondary Navigation | back to top

Main content |  back to top

Team The Odysee, #7, Prototype, running on Gasoline, competing for team PV3E, from Estaca Levallois-Perret University, Levallois-Perret, France and team The DTT, #316, Prototype, running on Battery Electric, competing for team Avtombilist, from University of Ruse, Ruse, Bulgaria race on day 2 of the Shell Eco-marathon Europe 2014, Friday, May 16, 2014, at the Ahoy Center in Rotterdam, Netherlands. (Ermindo Armino/AP Images for Shell)

Shell Eco-marathon е състезание за енергийна ефективност на пътя, в което участват студенти и ученици от цял свят. България е достоен участник в европейската надпревара, която през 2015 г. отбелязва своята 30-та годишнина.

България в Shell Eco-marathon

Новини

ЮНЕСКО ПОДКРЕПЯ БЪЛГАРСКИТЕ УЧАСТНИЦИ В SHELL ECO-MARATHON 2016

16/05/2016

Патронажът на авторитетната световна организация вдъхновява младежите за постигане на високи резултати в състезанието

Отборът на ТУ – София зае второ място в Shell Eco-marathon 2015 - Отваря се в нов прозорец

26/05/2015

Българските отбори подобриха резултатите си от предишните години и се класираха достойно в своите състезателни категории

Българските автомобили в Shell Eco-marathon 2015 бяха представени официално

14/05/2015

С най-новите си решения за по-чист транспорт българските студенти и ученици ще премерят сили със своите европейски конкуренти в спортсменската надпревара за иновации и енергийна ефективност на пътя в Ротердам през май 2015 г.

МОН и МОСВ са патрони на българските участници в Shell Eco-marathon 2015

12/05/2015

МОН и МОСВ са патрони на българските участници в Shell Eco-marathon 2015

Кметът на Русе подкрепи участието на студенти от местния университет в Shell Eco-marathon 2015

11/05/2015

Кметът на Русе Пламен Стоилов подкрепи участието на студенти от Русенския университет в Shell Eco-marathon Европа 2015

За Shell Eco-marathon

Shell Eco-marathon е уникално състезание, което предизвиква студенти и ученици от целия свят да проектират, конструират и да се състезават с най-енергийно ефективните автомобили. Трите локации в Европа, Америка и Азия отвеждат студентите на пистата, за да разберат кой ще измине най-голямо разстояние с най-малко количество гориво или енергия.

История

Идеята за състезанието се заражда още през 1939 г., когато двама служители на Shell в САЩ правят приятелски облог кой ще измине най-дълго разстояние с най-малко количество гориво. От тогава състезанието се е разпространило на още два континента, включва разнообразни източници на енергия и вдъхновява вълнуващия дебат за бъдещето на енергията и мобилността.

 

Повече от 30 години иновации

Състезанието, което през 1985 г. започна с 25 автомобила на стартовата решетка във Франция, конструирани от дървен материал, днес е вече надпревара с над 4000 студенти от над 30 страни на Стария континент.

Инициативата се разрасна в невиждани мащаби през последните три десетилетия. Това, което остава непроменено през годините, е споделената страст към технологиите, ефективното разходване на ресурсите, работата в екип, постоянството, решимостта, изобретателността и креативността.

От своето създаване насам състезанието поощрява студенти и ученици на възраст между 16 и 25 години да развиват допълнително своите интереси в сферата на науката, технологиите, инженерството и математиката. Целта е по този начин да се демонстрира потенциала за реализиране на високи нива на енергийна ефективност на пътя чрез влагане на нови технологии и иновации.

 

Как протича състезанието?

The YETI CAR, #23, Prototype, running on Gasoline, competing for team ENSTA Bretagne, from Ensta Bretagne University, Brest, France ahead of cars on the track during day 4 of the Shell Eco-marathon Europe 2014, Sunday, May 18, 2014, at the Ahoy Center in Rotterdam, Netherlands. (Ronny Rozenberg/AP Images for Shell)

Днес, Shell Eco-marathon поставя сериозно предизвикателство пред младите инженери да изпитат границите на енергийната ефективност на пътя. То има за цел да ги вдъхнови да станат учени и инженери на бъдещето. Същевременно изисква от тях креативност, умение за разрешаване на трудни ситуации и работа в екип.

Студентите участват в две категории:

  • Прототипи: футуристични автомобили, проектирани да намалят съпротивлението за максимална ефективност
  • Градски тип: сходни с конвенционалните автомобили

Автомобилите се задвижват с един от следните видове източници на енергия:

  • Двигатели с вътрешно горене: бензин, дизел, етанол, синтетичен дизел от природен газ (GTL) и компресиран природен газ (CNG)
  • Електрическа мобилност: водород и електрическа батерия (с възможност за добавяне на соларен панел)

Всички екипи минават стриктна техническа инспекция на място, с оглед осигуряване на безопасността и честната конкуренция. Техническият екип извършва изключително детайлна оценка, в т.ч. измеренията на автомобилите, тяхната безопасност и двигатели.

На градското трасе в Ротердам отборите трябва да изминат 10 обиколки за 39 мин със средна скорост най-малко 25 км/ч за валиден опит. Това възлиза на 16,117 км. Техническият екип измерва консумацията на гориво/ енергия за всеки опит и го приравнява към 1 кВтч или 1 л гориво. За да пестят гориво, отборите използват двигателите единствено за ускоряване, след което ги изключват напълно.

Локацията: Лондон

Participants gather for a group picture on day 1 of the Shell Eco-marathon Europe 2014, Thursday, May 14, 2014, at the Ahoy Center in Rotterdam, Netherlands. (Ermindo Armino/AP Images for Shell)

От 1985 г. насам Shell Eco-marathon извървя дълъг път. До 2012 г. състезанието се провеждаше на професионални писти във Франция и Германия.

Със стъпването си на градската писта в Ротердам, участниците в Shell Eco-marathon бяха изправени пред предизвикателството да управляват своите автомобили в напълно реалната среда на един устойчив град, какъвто е Ротердам, пред публика от над 50 000 души. През 2016 г. домакин на състезанието за първи път в неговата история ще бъде Лондон. Расте ли предизвикателството – предстои да разберем!

Защо Shell организира Shell Eco-marathon?

Очаква се търсенето на енергия в глобален план да се удвои до 2050 г., в резултат на нарастването на населението и неговото увеличаващо се богатство. Три четвърти от населението на планетата ще живее в градовете. Същевременно заплахата от климатичните промени ще остане налице. Ще се наложи да започнем да придвижваме растящия брой хора и стоки по възможно най-ефективния и чист начин.

Shell Eco-marathon демонстрира как работата в екип със студенти и широк кръг от заинтересовани лица вдъхновява диалога по тази тема и движи напред свързаните с нея иновации. Участниците в състезанието използват комбинация от креативност и авангардни технологии, за  да постигнат екстремни нива на енергийна ефективност на пътя.

Запознайте се с българските отбори

От 2008 г. насам България участва със свои отбори в европейското издание на Shell Eco-marathon. Родните отбори достойно представят страната ни в състезанието за интелигентна мобилност и енергийна ефективност на пътя. Сред основните български участници през годините са студентите от Технически университет – София и Технически университет – Варна.  

През 2013 г. в надпреварата се включва трети български отбор – този на учениците от Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н.Й. Вапцаров“ от град Чепеларе, а през 2014 г. – отборът на Русенски университет „Ангел Кънчев”. 2015 г. бе знаменателна както за Shell Eco-marathon, предвид неговата 30-та годишнина, така и за българското участие в състезанието. За първи път 4 български отбора участваха и успешно записаха резултати в крайното класиране.

Технически университет – София

Технически университет – София

Технически университет – София е първият и най-успешен български участник в Shell Eco-marathon Европа. От 2008 г. насам отборът се състезава в категория „градски тип“, защото според студентите тази категория има огромен потенциал за иновации.

При разработването на своите автомобили за състезанието отборът залага на капкообразна форма на купето като максимално аеродинамична.

The Eco X, #610 , hydrogen UrbanConcept, competing for the TUS Team from Technical University of Sofia, Sofia, Bulgaria receives the 2nd place award for Prototype Hydrogen Fuel Cell on the final day of the Shell Eco-marathon Europe 2015 in Rotterdam, Netherlands, Sunday, May 24, 2015. (Patrick Post/AP Images for Shell)

В началото студентите на ТУ-София разработват хибридни двигатели,

 след това се спират на електродвигатели, като в различните издания на състезанието използват електрическа батерия (plug-in) или горивна клетка с водород.

Сред постиженията на отбора са 4-то място в Shell Eco-marathon Европа през 2011 г. с автомобил с горивна клетка с водород (63 км с 1 кВтч),

2-ро място през 2012 г. с електромобил с plug-in батерия (188.5 км с 1 кВтч), 2-ро място през 2013 г. (83 км с 1 кВтч) и 2015 г. (215 км/ м3) с автомобил с водородна горивна клетка. 

Технически университет – Варна

The Kvazi, #551, CNG UrbanConcept, competing for team Angel’s Angels from Technical University Varna, Varna, Bulgaria, on the track during competition day two of the Shell Eco-marathon Europe 2015 in Rotterdam, Netherlands, Saturday, May 23, 2015. (Marcel Van Hoorn/AP Images for Shell)

Студенти на Технически университет –Варна участват в Shell Eco-marathon Европа от 2009 г.

Още през 2010 г. те постигат забележителното трето място в категория „прототипи“, задвижвани от пропан-бутан.

През 2014 г. отборът за първи път участва в състезанието с автомобил в категория „градски тип“, приемайки по този начин по-голямо предизвикателство в хода на своята подготовка. През 2015 г.

студентите заеха 6-то място в категория „градски тип“ автомобили, задвижвани с бензин, като изминаха 105 км с 1 л гориво.

Отборът има успех в изграждането на автомобили на пропан-бутан и метан и ще цели успешно участие в категорията автомобили, задвижвани от метан през идните издания на Shell Eco-marathon Европа.

Русенски университет „Ангел Кънчев“

The DTT, #314, battery electric Prototype, competing for team Avtomobilist from University or Ruse

2014 г. бе дебютна за отбора на Русенски университет „Ангел Кънчев“. Те избраха автомобил в категория „прототипи“, задвижван с електрическа батерия, и с него успяха да изминат 168.27 км с 1 кВтч, което им отреди 23-то място в крайното класиране. 

Отборът бе амбициран през 2015 г. да подобри своето постижение и заложи на ново купе с по-добра аеродинамична форма и редица допълнителни подобрения. Поради технически проблеми, възникнали на пистата в последния момент, студентите от гр.

Русе се класираха на 28-мо място със своите 213 км с 1 кВтч енергия. Амбицията за подобряване на резултата през 2016 г. е не по-малка и отборът вече работи по своя проект.

Професионална гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров”, гр. Чепеларе

The STORM-BG, #312, battery electric prototype, competing for team Blue-ev from Professional High School of Agriculture and Forestry N. Vaptsarov, Chepelare, Bulgaria poses for a portrait during practice day 1 of the Shell Eco-marathon Europe 2015 in Rotterdam, Netherlands, Wednesday, May 20, 2015. (Jiri Buller/AP Images for Shell)

Със своя успешен дебют в Shell Eco-marathon Европа 2013 младият гимназиален отбор от Родопите доказа, че пред амбицията на младите и талантливи хора няма бариери. Изминавайки 155,57 км с 1 кВтч енергия, техният прототип, задвижван с електрическа батерия и солар, се класира на 24-то място от общо 36 отбора в тази категория. Успешното им участие продължи и през 2014 г.

През 2015 г. отборът се класира на 31-во място в своята категория, като измина 132 км с 1 кВтч енергия и така подобри с 30% своето най-добро представяне на състезанието. Категорията „прототипи“ с електрическа батерия е една от най-конкурентните категории на състезанието.

 

Някои забележителни рекорди в Shell Eco-marathon Европа

Кои са настоящите рекорди в Shell Eco-marathon?

Кои са настоящите рекорди в Shell Eco-marathon?

Категория Тип Отбор Университет/ училище Държава Постижение Година Локация на състезанието
Прототип Бензин Microjoule-La Joliverie LA JOLIVERIE Франция 3688,2 km/l 2011 Lausitz/ Германия
Прототип Дизел IUT GMP Valenciennes Франция 1481,1 km/l 2012 Ротердам/ Холандия
Прототип Алтернативен бензин (биоетанол) Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire INSA‐ UPS School Франция 2846,2 km/l 2013 Ротердам/ Холандия
Прототип Алтернативен дизел (синтетичен дизел от природен газ - GTL) MAC Eco Team ROC ter Aa School Холандия 416,3 km/l 2012 Ротердам/ Холандия
Прототип Електрическа батерия/ солар PASQUET LYCEE PASQUET School   Франция 1224,1 m/kWh 2013 Ротердам/ Холандия
Прототип Горивна клетка с водород POLYTECH NANTES - LA JOLIVERIE POLYTECH NANTES University Франция 540,9 m/kWh 2012 Ротердам/ Холандия
Градски тип Бензин SKAP Poland Warsaw Warsaw University of Technology Poland 334 km/l 2013 Ротердам/ Холандия
Градски тип Дизел Schluckspecht Germany University of Applied Sciences Offenburg Германия 315,4 km/l 2013 Ротердам/ Холандия
Градски тип Алтернативен бензин (биоетанол) DTU Road Runners Technical University of Denmark Дания 612,3 km/l 2013 Ротердам/ Холандия
Градски тип Електрическа батерия/ солар electricar solution Lycee des metiers de l energie dans les systemes automa Франция 376,2 m/kWh 2013 Ротердам/ Холандия
Градски тип Горивна клетка с водород Polytech Nantes Polytech Nantes University Франция 145,7 m/kWh 2013 Ротердам/ Холандия 

 

Открийте ни в социалните мрежи